Disney rozpoczął właśnie kolejny spór z twórcami aplikacji korzystających z AI, oskarżając ich o naruszanie praw autorskich i podważanie wizerunku marki. To kolejna batalia giganta z nową technologią. Czy postawi na swoim?
Disney podjął właśnie kolejny ważny krok w walce z nieautoryzowanym wykorzystaniem własności intelektualnej przez AI. Koncern wysłał do Character.AI, czyli popularnego startupu oferującego spersonalizowane chatboty, pismo wzywające do natychmiastowego przerwania działań. Domaga się w nim zaprzestania korzystania z postaci należących do Disneya bez zgody właściciela praw.
- Co oglądać w Disney+? Najnowsze premiery filmów i seriali
- Globalny rekord na HBO Max właśnie pobity! Ten film oglądają WSZYSCY
Disney walczy z Character.AI. Chodzi o naruszenie praw autorskich
Jak działa Character.AI? Firma umożliwia użytkownikom tworzenie interaktywnych botów „towarzyszy” – w pełni oryginalnych lub inspirowanych istniejącymi bohaterami kultury masowej. W praktyce oznaczało to również obecność postaci z filmów Disneya, Pixara, Marvela czy z Gwiezdnych wojen.
Według Disneya boty te nie tylko naruszają prawa autorskie marki, lecz dodatkowo także wprowadzają w błąd użytkowników – szczególnie młodszych – sugerując, że są one oficjalnie powiązane z firmą.
W liście do Character.ai prawnicy spółki podkreślili, że część chatbotów niebezpiecznie zniekształca wizerunek dobrze znanych bohaterów, nadając im nawet „sadystyczny i perwersyjny” charakter, a czasem dodatkowo angażując się w rozmowy o treściach seksualnych czy samookaleczeniach. To oczywiście w żaden sposób nie idzie w zgodzie z wizerunkiem marki.
fot. Disney
Przedstawiciele startupu zadeklarowali, że sporne postaci zostały usunięte i przypomnieli, iż cała zawartość tworzona jest przez użytkowników – podobnie jak ma to miejsce w przypadku fan fiction. Podkreślili jednak, że chcą współpracować z Disneyem, by stworzyć bezpieczne i kontrolowane środowisko.
Co ważne, to nie pierwszy spór Disneya na tym polu. Firma już wcześniej pozwała Midjourney za wykorzystanie wizerunków bohaterów ich produkcji. W ostatnich tygodniach w sądach pojawiły się także sprawy przeciw chińskiemu MiniMax, a Warner Bros. i Universal Pictures również dołączyły do działań przeciw AI.
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.









Dodaj komentarz