W każdej firmie, która zatrudnia zespół osób, prędzej czy później, pojawia się potrzeba obsadzenia kogoś na stanowisku kierowniczym. Taka osoba jest odpowiedzialna za koordynację pracy innych oraz wyznaczanie celów krótko- i długoterminowych. Jakie cechy powinien mieć dobry manager oraz jakie praktyki warto wdrożyć do swojej codzienności zawodowej, piastując taką rolę? Dowiedz się, czytając poniższy artykuł.
Artykuł sponsorowany
Jakie cechy powinien mieć dobry manager?
Każdy zawód wiąże się z szeregiem cech charakteru oraz wrodzonych lub nabytych umiejętności, które warto posiadać, aby dobrze odnajdywać się w swojej roli. W przypadku kierownika (managera) zakres takich przymiotów jest dość obszerny, ponieważ spektrum zadań stawianych przed osobą pełniącą taką funkcję również bywa bardzo szerokie.
Doskonała organizacja pracy, uważność na szczegóły oraz terminowość wykonywania zadań to tylko niektóre cechy, które powinien mieć dobry manager. Równie ważne w tej roli są tzw. umiejętności miękkie, dotyczące m.in. radzenia sobie ze stresem oraz obycia w pracy z ludźmi. Dotyczy to zarówno kontaktów z własnym zespołem (gdzie ważne są empatia, życzliwość i wspieranie pracownika w jego codzienności zawodowej), jak i klientami (tu liczą się umiejętności negocjacyjne, ale także np. efektywne słuchanie).
5 kluczowych porad na temat tego, jak być lepszym managerem
Nie zostaniesz lepszym menedżerem z dnia na dzień. Rozpoczynając swoją drogę do doskonałości, nastaw się na długi proces, w którym bardzo ważna będzie przede wszystkim koncentracja na detalach. Podnoszenie swoich umiejętności w zakresie kierowania zespołem odbywa się zwykle przy pomocy małych kroczków. W różnych branżach, a nawet w różnych firmach, obowiązuje nieco inny styl zarządzania, jednak niektóre wskazówki mogą być uniwersalne dla wszystkich.
1. Poznaj swój zespół
Jeżeli odpowiadasz za rekrutację do swojego teamu, zacznij poznawać jego potencjalnych członków już na etapie rozmów kwalifikacyjnych. Zadawaj kandydatom różnorodne pytania dotyczące ich celów zawodowych, ale również prywatnych zainteresowań. Poświęć czas na poznanie ich zarówno na poziomie prywatnym, jak i zawodowym. Poznaj cele, jakie wyznaczają sobie w pracy, ale także ich osobiste zainteresowania i pasje.
2. Postaw na komunikację
Regularne spotkania z zespołem są bardzo ważne. Nawet jeżeli projekt jest przez Ciebie doskonale monitorowany za pomocą różnorodnych narzędzi managerskich, staraj się stwarzać okazje do wymiany myśli między członkami Twojego teamu. Wykaż się otwartością na nowe idee i inicjatywy. Pamiętaj również o spotkaniach 1:1, które umożliwiają członkom zespołu przedstawienie problemów czy wątpliwości, którymi nie chcieliby dzielić się na forum. Jeżeli pracujecie w trybie zdalnym, organizuj regularnie rozmowy tego typu za pomocą wybranego komunikatora. Zadbaj przy tym o stabilne łącze internetowe – UPC oferuje internet dla małej firmy bez umowy, na korzystnych warunkach!
3. Dbaj o dobre kontakty
Wewnątrz zespołu projektowego nie musi być wielkich przyjaźni. Warto jednak zadbać o wzajemny szacunek i dobrą atmosferę pracy. Pamiętaj, że żaden członek teamu nie jest nieomylny – Ty też nie! Przyznawaj się do swoich błędów, a jeżeli komuś z zespołu zdarzy się wpadka, próbujcie ją wspólnie naprawić. Wzmocni to poczucie jedności i wzajemnej odpowiedzialności wśród uczestników projektu.
4. Motywuj do działania
Każdy człowiek ma swój zestaw potrzeb i przekonań, które motywują go do pracy. Twoim zadaniem, jako managera, jest poznanie członków zespołu na tyle dobrze, aby móc skutecznie inspirować ich do działania. Bardzo ważnym elementem organizacji pracy grupy jest jasne wytyczenie kierunku, w jakim wspólnie będziecie dążyć. Aktywizujący wpływ na członków zespołu ma również cel, jakim jest osiąganie kolejnych kamieni milowych projektu w wyznaczonych terminach.
5. Dawaj dobry przykład
Jako lider zespołu, ale również jego członek, musisz nieustannie dbać o własny rozwój zawodowy. Zdefiniuj swoje słabe strony i staraj się je niwelować. Rozwijaj również mocne strony, aby doprowadzić je do perfekcji. W ten sposób pokażesz członkom swojej grupy, że wymagasz zaangażowania nie tylko od nich, lecz także od siebie.