Kategorie: Newsy

Rynek RTV w 2018 roku: jak telewizor, to tylko z dużym ekranem, a słuchawki koniecznie bez kabla

Sprzęt RTV ciągle sprzedaje się dobrze: ostatnie badania GfK, które podsumowują pierwsze półrocze 2018 i prognozują wyniki sprzedaży z sektora dla całego roku, jasno pokazują, jakie technologie wyznaczają trendy w ostatnich miesiącach.

Rynek dużego RTV

Nie da się ukryć, że duże RTV miało nieco ułatwione zadanie dzięki Mistrzostwom Świata w piłce nożnej – największy wzrost zakupów dużych telewizorów odnotowano właśnie w tym okresie. Według prognozy GfK całkowita sprzedaż TV w 2018 roku wyniesie 238 mln urządzeń, czyli o 2 proc. więcej niż w roku poprzednim. Warto zaznaczyć, że aż o 25% wzrosła sprzedaż TV w krajach Ameryki Łacińskiej, co przełożyło się ostatecznie na 11% globalnej sprzedaży.

Największą popularnością cieszyły się telewizory wyposażone w duże ekrany (powyżej 50 cali) oraz w najnowocześniejsze technologie łączności i poprawiania jakości obrazu. Aż o 100% wzrosła sprzedaż sprzętów klasy premium, która poza rozmiarem charakteryzuje się wykorzystaniem technologii HDR czy OLED. Coraz lepiej sprzedają się modele o rozdzielczości 4K – końcówka roku z pewnością poprawi dodatkowo wynik tego segmentu, ekspansję bowiem rozpoczęły TV w technologii 8K, co z pewnością spowoduje spadek cen starszego rozwiązania.

Odrębnego komentarza wymaga powszechność rozwiązań SMART – już 85% wszystkich sprzedawanych TV stanowią właśnie takie modele (w 2017 roku było to 79%). Teraz czas na upowszechnianie sterowania głosowego. Obecnie część telewizorów ma taką funkcję, jedna asystent głosowy przeważnie jest dostępny z poziomu dodatkowego narzędzia.

Rynek małego RTV

Tu niepodzielnie królują rozwiązania audio, których sprzedaż uzależniona jest od stopnia zaawansowania technologicznego i oferowanych możliwości. Pod koniec pierwszego półrocza 2018 roku wartość światowego rynku audio wyniosła aż 4,5 mld euro (w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost o 5%).

Na całym świecie sprzedano w pierwszym półroczu 2018 roku aż 59 milionów zestawów słuchawkowych i słuchawek. W tej kategorii coraz więcej sprzedaje się modeli opartych na bluetooth, a nie tradycyjnym kablu (aż 60% sprzedanych słuchawek to właśnie bluetooth). W rejonie Azji i Pacyfiku największą popularnością cieszą się słuchawki wyposażone w system redukcji szumów (ANC) – stanowią tam 3/4 całości sprzedaży.

Koniem pociągowym audio jest także kategoria systemów multiroom: ich sprzedaż wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym o 11%, co przekładało się na 23% całkowitych obrotów w domowych systemach audio. Jeszcze lepiej wypada udział procentowy urządzeń wyposażonych w bezprzewodową transmisję danych (Wi-Fi czy bluetooth), które odpowiadają za 71% wartości sprzedaży w tej kategorii.

Spadek o 3% odnotował rynek odbiorników radiowych DAB (a więc opartych na cyfrowym przesyłaniu treści), jego wartość ciągle jednak jest pokaźna i opiewa na 227 mln euro.

Co napędza sprzedaż RTV?

  • W segmencie dużego RTV: wyższe rozdzielczości, systemy poprawy jakości obrazu, formaty powyżej 50 cali;
  • W segmencie małego RTV: zaawansowane metody przesyłu danych w systemie multiroom; nowoczesne słuchawki wyposażone w ANC; radia cyfrowe przejmujące rolę tradycyjnych odbiorników FM;
  • Duży wzrost siły nabywczej krajów rozwijających się; w zamożnych społeczeństwach zainteresowanie najnowszymi rozwiązaniami w segmencie premium.

Wnioski płynące z lektury raportu GfK pozwalają oprzeć przyszłość rynku RTV na kilku filarach: z jednej strony coraz większy udział w sprzedaży produktów premium (wolimy zapłacić więcej za sprzęt lepszej jakości, który ma – przynajmniej teoretycznie – działać dłużej), z drugiej coraz większe zapotrzebowanie na towary RTV w krajach uboższych, z trzeciej – pogoń za coraz nowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie poprawy jakości obrazu i dźwięku.

Grzegorz Szczypa

Komentarze

  • Jeżeli chodzi o rynek TV to 2018 to zdecydowanie Oledy, a w szczególności nowości od Philipsa. To warte odnotowania.

  • TV mam wciaz FHD i czekam na nowa generację konsol, kiedy juz w pelni eykorzystaja 4K.

    A sluchawki wole przewodowe, sa znacznie tansze,nie trzeba ich ladowac i marnowac baterii w smartfonie na uruchomienie bluetooth.

    A TV 8K jakos nie widze w sklepach. Autor zas pisze cos o ofensywie,

Najnowsze artykuły

Planujesz obejrzeć film „Dziewczyna Influencera” na Netflix? Dobrze się zastanów

"Dziewczyna Influencera" to polski tytuł, którego premiera w kinach miała miejsce 2 lutego 2024 roku.…

5 maja 2024

Majówkowy szał promocji! QLED 65 cali w mega niskiej cenie

Chcesz kupić dobry telewizor QLED w bardzo atrakcyjnej cenie? Jeśli tak, to sprawdź najnowszą promocję…

5 maja 2024

Mamy nowy zwiastun hitowego serialu z Jeremym Rennerem!

SkyShowtime właśnie podzieliło się z nami najnowszym zwiastunem trzeciego sezonu hitowego serialu pt. "Burmistrz Kingstwon".…

5 maja 2024

Dlaczego OLED to zawsze lepszy wybór od LED-a?

Wielu z nas kupując telewizor, zastanawia się jaki telewizor wybrać. W tym artykule postaram się…

4 maja 2024

Doceniony przez krytyków film już jutro na Netflix. Obsada to istna plejada gwiazd!

Netflix nie zwalnia tempa, a już jutro na platformie pojawi się film pt. "Sokół z…

4 maja 2024

Używasz darmowego Spotify? Przygotuj się na kolejne ograniczenia

Producenci najróżniejszych aplikacji umożliwiają użycie ich oprogramowania za darmo. Celem oczywiście jest zachęcenie go do…

4 maja 2024

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies