FSR 4 zmieni sposób, w jaki wyglądają i działają gry na PS5 Pro. Sony i AMD łączą siły, by dostarczyć graczom ostrzejszy obraz, większą płynność i coś, czego nie mają nawet wszystkie karty graficzne.
Sony szykuje spore zmiany dla graczy. Już w 2026 roku na PlayStation 5 Pro trafi FSR 4, czyli najnowsza wersja technologii skalowania obrazu od AMD. Tym samym obecny system PSSR odejdzie do lamusa, a zastąpi go rozwiązanie, które może zmienić reguły gry.
FSR 4 zastąpi PSSR – PlayStation 5 Pro z nową technologią od AMD
FSR 4 (FidelityFX Super Resolution 4) to coś więcej niż tylko poprawa ostrości obrazu. To narzędzie, które pozwala uzyskać wyższą jakość grafiki przy mniejszym obciążeniu sprzętu. Efekt? Lepsze FPS-y, wyższa rozdzielczość i płynniejszy gameplay – szczególnie przy dynamicznych tytułach.
Według Marka Cerny’ego, głównego architekta PS5, FSR 4 będzie gotowe do użycia praktycznie od razu. Deweloperzy nie będą musieli niczego przebudowywać – wystarczy „włożyć i działa”. I to właśnie może sprawić, że nowy upscaler pojawi się w wielu grach już od premiery konsoli.
FSR 4 to efekt współpracy Sony i AMD w ramach projektu Project Amethyst. Cerny zapewnia, że PlayStation 5 Pro dostanie pełną wersję technologii, bez żadnych cięć czy uproszczeń. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dostaniemy też generowanie dodatkowych klatek (frame generation) – czyli coś, co do tej pory było domeną najnowszych kart graficznych z serii Radeon RX.

fot. Giuseppe Spinelli
A teraz najlepsze: FSR 4 nie będzie zamknięte tylko dla PlayStation. Sony i AMD postanowili, że technologia pozostanie otwarta. To znaczy, że z FSR 4 może skorzystać każdy partner AMD – w tym także… Microsoft. Tak, jest szansa, że przyszłe konsole Xbox również dostaną ten sam system skalowania obrazu.
Zanim jednak wejdziemy w nową generację, AMD ma jeszcze jedną niespodziankę – FSR Redstone, czyli aktualizację, która ma zmniejszyć dystans między FSR a Nvidia DLSS. Premiera tej wersji ma nastąpić jeszcze w tym roku i również trafi na PlayStation.
Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy: prace nad FSR 4 mają wpływ nie tylko na konsole. Cerny zdradził, że niektóre rozwiązania z tego projektu trafiają bezpośrednio do kolejnej generacji kart graficznych AMD – czyli RDNA 5. To oznacza, że technologia z PlayStation 5 Pro może mieć realny wpływ na przyszłość całego rynku GPU.
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.
Dodaj komentarz