Kategorie: Newsy

Rynek RTV w 2018 roku: jak telewizor, to tylko z dużym ekranem, a słuchawki koniecznie bez kabla

Sprzęt RTV ciągle sprzedaje się dobrze: ostatnie badania GfK, które podsumowują pierwsze półrocze 2018 i prognozują wyniki sprzedaży z sektora dla całego roku, jasno pokazują, jakie technologie wyznaczają trendy w ostatnich miesiącach.

Rynek dużego RTV

Nie da się ukryć, że duże RTV miało nieco ułatwione zadanie dzięki Mistrzostwom Świata w piłce nożnej – największy wzrost zakupów dużych telewizorów odnotowano właśnie w tym okresie. Według prognozy GfK całkowita sprzedaż TV w 2018 roku wyniesie 238 mln urządzeń, czyli o 2 proc. więcej niż w roku poprzednim. Warto zaznaczyć, że aż o 25% wzrosła sprzedaż TV w krajach Ameryki Łacińskiej, co przełożyło się ostatecznie na 11% globalnej sprzedaży.

Największą popularnością cieszyły się telewizory wyposażone w duże ekrany (powyżej 50 cali) oraz w najnowocześniejsze technologie łączności i poprawiania jakości obrazu. Aż o 100% wzrosła sprzedaż sprzętów klasy premium, która poza rozmiarem charakteryzuje się wykorzystaniem technologii HDR czy OLED. Coraz lepiej sprzedają się modele o rozdzielczości 4K – końcówka roku z pewnością poprawi dodatkowo wynik tego segmentu, ekspansję bowiem rozpoczęły TV w technologii 8K, co z pewnością spowoduje spadek cen starszego rozwiązania.

Odrębnego komentarza wymaga powszechność rozwiązań SMART – już 85% wszystkich sprzedawanych TV stanowią właśnie takie modele (w 2017 roku było to 79%). Teraz czas na upowszechnianie sterowania głosowego. Obecnie część telewizorów ma taką funkcję, jedna asystent głosowy przeważnie jest dostępny z poziomu dodatkowego narzędzia.

Rynek małego RTV

Tu niepodzielnie królują rozwiązania audio, których sprzedaż uzależniona jest od stopnia zaawansowania technologicznego i oferowanych możliwości. Pod koniec pierwszego półrocza 2018 roku wartość światowego rynku audio wyniosła aż 4,5 mld euro (w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost o 5%).

Na całym świecie sprzedano w pierwszym półroczu 2018 roku aż 59 milionów zestawów słuchawkowych i słuchawek. W tej kategorii coraz więcej sprzedaje się modeli opartych na bluetooth, a nie tradycyjnym kablu (aż 60% sprzedanych słuchawek to właśnie bluetooth). W rejonie Azji i Pacyfiku największą popularnością cieszą się słuchawki wyposażone w system redukcji szumów (ANC) – stanowią tam 3/4 całości sprzedaży.

Koniem pociągowym audio jest także kategoria systemów multiroom: ich sprzedaż wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym o 11%, co przekładało się na 23% całkowitych obrotów w domowych systemach audio. Jeszcze lepiej wypada udział procentowy urządzeń wyposażonych w bezprzewodową transmisję danych (Wi-Fi czy bluetooth), które odpowiadają za 71% wartości sprzedaży w tej kategorii.

Spadek o 3% odnotował rynek odbiorników radiowych DAB (a więc opartych na cyfrowym przesyłaniu treści), jego wartość ciągle jednak jest pokaźna i opiewa na 227 mln euro.

Co napędza sprzedaż RTV?

  • W segmencie dużego RTV: wyższe rozdzielczości, systemy poprawy jakości obrazu, formaty powyżej 50 cali;
  • W segmencie małego RTV: zaawansowane metody przesyłu danych w systemie multiroom; nowoczesne słuchawki wyposażone w ANC; radia cyfrowe przejmujące rolę tradycyjnych odbiorników FM;
  • Duży wzrost siły nabywczej krajów rozwijających się; w zamożnych społeczeństwach zainteresowanie najnowszymi rozwiązaniami w segmencie premium.

Wnioski płynące z lektury raportu GfK pozwalają oprzeć przyszłość rynku RTV na kilku filarach: z jednej strony coraz większy udział w sprzedaży produktów premium (wolimy zapłacić więcej za sprzęt lepszej jakości, który ma – przynajmniej teoretycznie – działać dłużej), z drugiej coraz większe zapotrzebowanie na towary RTV w krajach uboższych, z trzeciej – pogoń za coraz nowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie poprawy jakości obrazu i dźwięku.

Grzegorz Szczypa

Komentarze

  • Jeżeli chodzi o rynek TV to 2018 to zdecydowanie Oledy, a w szczególności nowości od Philipsa. To warte odnotowania.

  • TV mam wciaz FHD i czekam na nowa generację konsol, kiedy juz w pelni eykorzystaja 4K.

    A sluchawki wole przewodowe, sa znacznie tansze,nie trzeba ich ladowac i marnowac baterii w smartfonie na uruchomienie bluetooth.

    A TV 8K jakos nie widze w sklepach. Autor zas pisze cos o ofensywie,

Najnowsze artykuły

Najlepsze filmy i seriale animowane dla dorosłych. Tych „bajek” dzieciom nie pokazuj

Myślisz, że animacje są tylko dla dzieci? Mylisz się. Jest wiele takich tytułów stworzonych z…

28 kwietnia 2024

Najnowszy LG OLED C4 taniej aż o 7000 zł! Mistrzowska cena

Znaleźliśmy ofertę, dzięki której najnowszy telewizor LG OLED C4 o przekątnej 77 cali może być…

28 kwietnia 2024

HBO z nowym filmem. W roli głównej John Malkovich!

Na platformie HBO Max zadebiutował niedawno film z Johnem Malkovichem w roli głównej. Czy warto…

27 kwietnia 2024

Granie w 4K nie musi być drogie: Xbox Series X w świetnej ofercie!

Chcesz wejść do świata gamingu niedużym kosztem, albo szukasz idealnego pomysłu na prezent? Xbox Series…

27 kwietnia 2024

Netflix anulował plany dwóch spin-offów. Tym ruchem zrobił subskrybentom przysługę

Netflix anulował dwa spin-offy "Wiedźmina". Niesławna adaptacja skończy się na piątym sezonie, a fani uniwersum…

27 kwietnia 2024

Znakomity LG OLED w świetnej ofercie RTV Euro AGD!

Sklep RTV Euro AGD przygotował ofertę, w ramach której kupisz telewizor LG OLED 55C32LA w…

27 kwietnia 2024

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies