Reklam w telewizji będzie więcej? Komisja Europejska szykuje kontrowersyjny projekt

Choć niezbędne do funkcjonowania stacji telewizyjnych, to jednak chcielibyśmy, by było ich jak najmniej. Mowa o reklamach, które – decyzją Komisji Europejskiej – mogą „uderzyć ze zdwojoną siłą”.

Nie da się ukryć, że w ostatnich latach wysiłki poszczególnych organów ustawodawczych zmierzały w kierunku ograniczania wyświetlania reklam do rozsądnego minimum, a także zmniejszenia ich uciążliwości w stosunku do widza. Dzisiejszy limit 12 minut bloku reklamowego na jedną godzinę zegarową wydaje się być w miarę rozsądnym kompromisem, ale wydaje się, że już wkrótce może on zostać poważnie zaburzony.

Komisja Europejska pracuje nad nową ustawą w tej kwestii, która (paradoksalnie) może sprawić, że płatnych ogłoszeń… będzie jeszcze więcej niż dotychczas. KE zamierza bowiem dokonać podziału całej doby na trzy części – od północy do 6 rano, od 6 do 18 oraz od 18 do północy.

Co ma na celu ten zabieg? Każda strefa będzie się charakteryzować innymi zasadami wyświetlania reklam. W przypadku emisji w godzinach nocnych nie będą istnieć żadne ograniczenia odnośnie ilości emitowanych reklam – równie dobrze nadawca może nam zaserwować sześciogodzinny blok reklamowy, gdy tylko znajdzie w tym szeroko pojęty interes.

Niby tyle samo, a jednak więcej

W przypadku pozostałych dwóch stref teoretycznie nic się zmieni, bowiem Komisja Europejska chce utrzymać dotychczasowy limit 20% emisji reklam w kontekście całego czasu nadawania. Szkopuł w tym, iż nie będzie on obowiązywał w dotychczasowej formule – nadawca może bowiem osiągnąć założony limit w ujęciu całego przedziału czasowego, nie zaś godziny. Oznacza to, że właściciel stacji telewizyjnej będzie mógł zrezygnować np. z wyświetlania 12 minut reklam o godzinie 10, by zaprezentować ich dwa razy więcej o godzinie 17 w czasie większej oglądalności (oraz większych zysków z reklam).

Tak samo sytuacja prezentuje się w przypadku bloku z tzw. prime time – równie dobrze nadawca może zrezygnować z emisji bloków reklamowych przed północą, by wyemitować prawie pół godziny płatnych ogłoszeń po godzinie 20, np. w trakcie długo oczekiwanego filmu czy też popularnej audycji.

Uchwalenie nowych przepisów jest już praktycznie pewne – poszczególne organy Unii Europejskiej porozumiały się co do tych zapisów i można się spodziewać, że większym zmian raczej się nie doczekamy. Cóż – nie da się ukryć, że ten pomysł jest świetną inicjatywą dla wszystkich operatorów telewizyjnych, których sytuacja finansowa z pewnością w wielu przypadkach znacząco się poprawi.

Nie będzie raczej zaskoczeniem fakt, że w godzinach porannych oraz południowych zobaczymy znacznie mniej reklam niż dotychczas, co oczywiście nadrobimy w porze wieczornej. Jak twierdzą politycy, lepiej, by telewizje były zależne od reklamodawców, a nie od rządów. Pełna zgoda, ale niekoniecznie takim kosztem.

Czy to dobre rozwiązanie? Dla nadawców – na pewno

To sytuacja dość kłopotliwa, bo nie można pominąć faktu, że telewizja w tradycyjnym ujęciu cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem, na czym zyskują różnorodne serwisy VOD oraz internetowe, nierzadko oferujące bardzo ciekawe audycje na żywo. To właśnie one stanowią główną konkurencję dla stacji telewizyjnych i obawiam się, że po tych zmianach odpływ widzów w kierunku sieci może być jeszcze bardziej widoczny.

Ileż to razy narzekaliśmy na emisje popularnych filmów przerywanych długimi blokami reklamowymi? Po wdrożeniu w życie nowej dyrektywy Komisji Europejskiej ta sytuacja może się tylko pogorszyć. I choć przedstawiciele mediów zapewniają, że większe środki pieniężne pozyskane z emisji reklam pozwolą na zaoferowanie widzom ciekawszej ramówki, to osobiście mam wrażenie, że dla wielu stacji będzie to sposób na spłacenie długów, a widz będzie w tej sytuacji zwyczajnie poszkodowany.

źródło: dziennik.pl

amadeusz

Komentarze

  • a kto ogląda telewizję? gdyby nie emeryci to nie mieli by wogule oglądalności, Sopot czy opole? ktoś to naprawdę ogląda? ja nie - 2 piosenki i Maryla i dziękuję i do widzenia.... 5mln ogldało chyba podczas snu... jedynie co to mistrzostwa świata w piłce, reszta nudy
    teraz to netflix i hbo go ale nie w wakacje, teraz jest czas na inne rzeczy

Najnowsze artykuły

Netflix z kolejnym ekskluzywnym reality show. Zobacz jak żyją najbogatsi!

Ekskluzywny świat "Bogatych ekspatów w Korei": Nowy program odkrywa tajemnice koreańskiej elity. Co wiemy o…

6 maja 2024

To urządzenie doda Smart TV w Twoim starym telewizorze

Jeżeli nie chcesz kupić nowego telewizora, ale chcesz mieć Netflixa, to wystarczy niespełna 200 zł,…

6 maja 2024

Duża czystka w PlayStation Plus. Znika flagowa produkcja Sony

Sony zdecydowało się na bardzo mocne uszczuplenie oferty PlayStation Plus. Już wkrótce znikną głośne tytuły,…

6 maja 2024

Masz dom z tego projektu? Możesz wygrać telewizor Samsung!

Już teraz możesz wygrać designerski telewizor Samsung The Frame w najnowszym konkursie przygotowanym przez organizatora.…

6 maja 2024

Samsung QLED 65 cali jest tak tani, że nie ma sensu kupować go gdzieś indziej

Jeśli miałbym kupić dziś 65-calowy telewizor z dobrymi parametrami, ale tak, żeby nie przepłacić to…

6 maja 2024

Najnowszy telewizor Hisense CanvasTV, czyli konkurencja dla Samsung The Frame

Hisense wprowadza do oferty nowy telewizor, który ma być lifestyle'ową odpowiedzią na popularny Samsung The…

6 maja 2024

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies